Szkolenie napędowe

Uprawnienie do lotów na motoparalotniach.

Zapisz sięCennik

Uprawnienie PPGG

Celem szkolenia jest nauczenie pilota-ucznia latania na motoparalotni. Po zakończeniu szkolenia, szkolony powinien opanować wszystkie elementy związane ze startem, lotem, lądowaniem, sytuacjami niebezpiecznymi oraz lotami nawigacyjnymi. Powinien opanować przygotowanie motoparalotni do lotu i obsługę sprzętu łącznie z oceną jej zdatności oraz listę czynności przedstartowych.

Szkolenie do lotów na motoparalotniach składa się z trzech części.

Szkolenie teoretyczne

Szkolenie teoretyczne obejmuje 25 godzin wykładów.

  • prawo lotnicze
  • wiedza ogólna o motoparalotni
  • osiągi i planowanie lotu
  • człowiek – możliwości i ograniczenia
  • meteorologia
  • nawigacja
  • procedury operacyjne
  • zasady lotu
  • łączność

Szkolenie naziemne praktyczne

  • przygotowanie motoparalotni do lotu i jej obsługę naziemną łącznie z oceną jej stanu technicznego
  • przygotowanie operacyjne do lotu łącznie z analizą informacji meteorologicznej

Szkolenie w locie

Szkolenie podzielone jest na dwa etapy:

  • Etap I – szkolenie wstępne zapoznawcze, które trwa 3-4 dni szkoleniowe
  • Etap II – szkolenie zaawansowane do Świadectwa Kwalifikacji, które trwa 7-10 dni szkoleniowych

Etap I

Ćwiczenie 1 – lot zapoznawczy (30 minut) na motoparalotni dwumiejscowej, poprzedzony następującymi czynnościami:

  • kontrola przedlotowa sprzętu
  • montaż przed lotem
  • kontrola jednostki napędowej oraz instalacji

Ćwiczenie 2 – loty po około 30 minut, wraz z nauką:

  • kołowania i operacjami na ziemi łącznie z rozbiegiem
  • startu
  • sterowania
  • wykonywania zakrętów z małym i dużym przechyleniem
  • kręgów
  • ósemek

Ćwiczenie 35-7 lotów o czasie około 1 godziny z nauką:

  • budowania kręgu
  • krążenia nadlotniskowego
  • podchodzenia do lądowania
  • lądowania

Ostatnie lądowanie pilot-uczeń wykonuje samodzielnie.

Po wykonaniu 7-10 lotów na motoparalotni dwumiejscowej, po około 3 godzinach nalotu kandydat jest przygotowany do wykonania pierwszego samodzielnego lotu.

Etap II

Ćwiczenie 1lot samodzielny w czasie około 30 minut

Ćwiczenie 220 lotów w łącznym czasie około 2 godziny:

  • trening startu
  • trening lotu po kręgu
  • trening lądowania

Ćwiczenie 3 – procedury awaryjne (10 lotów z instruktorem), podczas których pilot-uczeń musi opanować procedury unikania kolizji oraz procedury awaryjne występujące na skutek awarii sprzętu:

  • przymusowe lądowanie podczas wstępnej fazy wznoszenia
  • przymusowe lądowanie podczas lotu
  • odejście na drugi krąg na sygnał z ziemi

Ćwiczenie 4 – loty nawigacyjne, w tym 2-3 loty z instruktorem po wyznaczonej trasie oraz nie mniej niż 3 samodzielne przeloty po wyznaczonej trasie na miejsce lądowania oddalone od miejsca startu o co najmniej 15 km. Do ćwiczenia można dopuścić pilota-ucznia który sam kontroluje stan paliwa w locie. Podczas lotu pilot zwraca szczególną uwagę na innych użytkowników przestrzeni powietrznej oraz przeszkody terenowe. W sumie pilot-uczeń w czasie szkolenia wykonuje nie mniej niż 10 godzin nalotu.

Dopuszcza się zmniejszenie ilości lotów nawigacyjnych w Ćwiczeniu 4 dla pilotów paralotni z napędem posiadających Świadectwo Kwalifikacji.

Możliwe jest szkolenie się od początku na motoparalotni jednomiejscowej, jeśli pilot-uczeń posiada Świadectwo Kwalifikacji lub ukończył minimum Etap I szkolenia paralotniowego.

Szkolenie zakończone jest egzaminem wewnętrznym i wydaniem skierowania na egzamin przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną.

Ocena zdolności

Ocenę zdolności szkolonego do wykonywania czynności pilota przeprowadza się na podstawie poniższych zadań:

  • wykonywanie procedur i manewrów mieszczących się w granicach możliwości i ograniczeń danej motoparalotni
  • realizacji procedur i manewrów awaryjnych mających zastosowanie do danego typu
  • pilotowanie motoparalotni w sposób płynny i precyzyjny
  • zdolność do dobrej oceny sytuacji
  • wykorzystanie przez kandydata wiedzy lotniczej
  • wykazanie opanowania sprzętu w taki sposób aby każdy wykonywany manewr był bezpieczny

Uwaga

Czas szkolenia zależy od warunków pogodowych i indywidualnych predyspozycji pilota.